Аж зареве та
загуде,
Козак безверхий упаде,
Розтрощить трон, порве порфиру,
Роздавить вашого кумира,
Людськії шашелі. Няньки,
Дядьки отечества чужого!
Не стане ідола святого,
І вас не стане,— будяки
Та кропива — а більш нічого
Не виросте над вашим трупом.
І стане купою на купі
Смердячий гній,— і все те, все
Потроху вітер рознесе…
Козак безверхий упаде,
Розтрощить трон, порве порфиру,
Роздавить вашого кумира,
Людськії шашелі. Няньки,
Дядьки отечества чужого!
Не стане ідола святого,
І вас не стане,— будяки
Та кропива — а більш нічого
Не виросте над вашим трупом.
І стане купою на купі
Смердячий гній,— і все те, все
Потроху вітер рознесе…
Сьогодні, в День коли хахли
видихають чад «веселого свята» Пурим, колись давно, 199 років тому народився
Той, кого вони, нікчеми, не визнають, не те що за пророка, а за нікого. Не
визнають й не збираються визнавати. Бо відітєлі, він теж бухав, бо він п’яниця
такий як я, багато розуму потрібно, щоб напитись, та й щось там вецькать.
Шановні брати хахли, то де ж всі ваші «Кобзарі»? Якими весь світ можна було
закидати? Нема… Бо свині вміють пить, жрать, срать та зневажать, тільки не
писать.
Сьогодні наші сусіди в Прилуці зібралися
собі чемно біля Шевченка, привітались, поспілкувалися. А що у нас? Не те що
притулитися немає де, бо кругом одні партизани та колгоспниці, кому той
Шевченко здався. Так навіть в тій жовтенькій газєтьонкє, ніяке курво не
спромоглося й словом обмовитися. Ті блюдолизи, й не тільки блюдо, потрібно
відмітити, так захопилися лизати, що вже Шевченко для них, не формат. Ніякої
московської лєксіки не вистачає…
Та хай їм чорт тим блюдолизам, і не тільки,
шановне панство вітаю зі Святом всіх хто раз та назавжди відкрив для себе
Кобзаря, читайте, навчайтеся, насолоджуйтеся, бо то бездонне джерело. Кожен
рядок несе за собою пласт, а під ним подвійне дно, а під подвійним – потрійне.
Якось Тарасу в 1844 році приснився сон,
який він до речі й переповів в однойменній комедії. Оце перечитую то все й ніби
не сон то Тарасовий, а наша буденність, тож і Вам пропоную пересвідчитися:
Смеркалося...
огонь огнем
Кругом
запалало,—
Аж злякавсь я...
«Ура! ура!
Ура!» —
закричали.
«Цу-цу, дурні!
схаменіться!
Чого се ви раді!
Що горите?» —
«Экой хохол!
Не знает параду.
У нас парад! сам
изволит
Сегодни гуляти!»
«Та де ж вона,
тая цяця?»
«Вон видишь —
палаты».
Штовхаюсь я; аж
землячок,
Спасибі,
признався,
З циновими
ґудзиками:
«Де ты здесь
узялся?»
«З України». —
«Так як же ты
Й говорыть не
вмиєш
По-здешему?» —
«Ба ні,— кажу,—
Говорить умію.
Та не хочу».—
«Экой чудак!
Я вси входы
знаю,
Я тут служу;
коли хочеш,
В дворец
попитаюсь
Ввесты тебе.
Только, знаєш,
Мы, брат,
просвищенны,—
Не поскупись
полтинкою...»
Цур тобі,
мерзенний
Каламарю... І
зробився
Я знову незримий
Та й пропхався у
палати.
Боже мій
єдиний!!
Так от де рай!
уже нащо
Золотом облиті
Блюдолизи; аж
ось і сам,
Високий,
сердитий,
Виступає; обок
його
Цариця небога,
Мов опеньок
засушений,
Тонка,
довгонога,
Та ще на лихо,
сердешне,
Хита головою.
Так оце-то та
богиня!
Лишенько з
тобою.
А я, дурний, не
бачивши
Тебе, цяце, й
разу,
Та й повірив
тупорилим
Твоїм в віршомазам.
Ото дурний! а ще
й битий!
На каток повірив
Москалеві. От і
читай,
І йми ти їм
віри!
За богами —
панства, панства
В серебрі та
златі!
Мов кабани
годовані —
Пикаті,
пузаті!..
Аж потіють, та
товпляться,
Щоб то ближче
стати
Коло самих:
може, вдарять
Або дулю дати
Благовонять; хоч
маленьку,
Хоч півдулі, аби
тілько
Під самую пику.
І всі у ряд
поставали,
Ніби без'язикі —
Анітелень. Цар
цвенькає;
А диво-цариця,
Мов та чапля меж
птахами,
Скаче,
бадьориться.
Довгенько вдвох походжали
Мов сичі надуті,
Та щось нишком
розмовляли
Здалека не чути
—
О отєчєстві,
здається,
Та нових
петлицях,
Та о муштрах ще
новіших!..
А потім цариця
Сіла мовчки на
дзиґлику.
Дивлюсь, цар
підходить
До
найстаршого... та в пику
Його як
затопить!..
Облизався
неборака
Та меншого в
пузо —
Аж загуло!.. а
той собі
Ще меншого туза
Межи плечі; той
меншого,
А менший малого,
А той дрібних, а
дрібнота
Уже за порогом
Як кинеться по
улицях,
Та й давай
місити
Недобитків
православних,
А ті голосити;
Та верещать; та
як ревнуть:
«Гуля наш
батюшка, ґуля!
Ура!..ура!..ура!
а, а, а...»
Зареготався я,
та й годі;
а це
продовження:
Сонечко вставало.
А я стояв, дивувався,
Та аж страшно стало.
Уже вбогі ворушились,
На труд поспішали,
І москалі на розпуттях
Уже муштрувались.
Покрай улиць поспішали
Заспані дівчата,
Та не з дому, а додому!
Посилала мати
На цілу ніч працювати,
На хліб заробляти.
А я стою, похилившись,
Думаю, гадаю,
Як то тяжко той насущний
Люди заробляють.
От і братія сипнула
У сенат писати
Та підписувать — та драти
І з батька, і брата.
А меж ними і землячки
Де-де проглядають.
По-московській так і ріжуть,
Сміються та лають
Батьків своїх, що змалечку
Цвенькать не навчили
По-німецькій,— а то тепер
І кисни в чорнилах!
П'явки! п'явки! може, батько
Остатню корову
Жидам продав, поки вивчив
Московської мови.
Україно! Україно!
Оце твої діти,
Твої квіти молодії,
Чорнилом политі,
Московською блекотою
В німецьких теплицях
Заглушені!.. Плач, Украйно!
Бездітна вдовице!
Піти лишень подивиться
До царя в палати,
Що там робиться. Приходжу:
Старшина пузата
Стоїть рядом; сопе, хропе,
Та понадувалось,
Як індики, і на двері
Косо поглядало.
Аж ось вони й одчинились.
Неначе з берлоги
Медвідь виліз, ледве-ледве
Переносить ноги;
Та одутий, аж посинів:
Похмілля прокляте
Його мучило. Як крикне
На самих пузатих —
Всі пузаті до одного
В землю провалились!
Він вилупив баньки з лоба —
І все затрусилось,
Що осталось; мов скажений,
На менших гукає —
І ті в землю; він до дрібних
І ті пропадають!
Він до челяді — і челядь,
І челядь пропала;
До москалів — москалики,
Тілько застогнало,
Пішли в землю; диво дивне
Сталося на світі.
Дивлюся я, що дальш буде,
Що буде робити
Мій медведик! Стоїть собі,
Голову понурив
Сіромаха. Де ж ділася
Медвежа натура?
Мов кошеня, такий чудний.
Я аж зісміявся.
Він і почув, та як зикне,—
Я перелякався,
Та й прокинувсь... Отаке-то
Приснилося диво.
Чудне якесь!.. таке тілько
Сниться юродивим
Та п'яницям. Не здивуйте,
Брати любі, милі,
Що не своє розказав вам,
А те, що приснилось.
8 іюля 1844,
С.-Петербург
без коментарів!
ВідповістиВидалитиВсе правильно. Так воно і є.
ВідповістиВидалитиЦікаво, а чому зараз, м’яко кажучи,не популярні Шевченко, Котляревський, Українка, Мирний, Нечуй-Левицький, Франко і інші?
ВідповістиВидалити