В останній тиждень тема експерименту,
високим слогом Пілотного проекту, є найбільш актуальною у Варві та районі. Про
це говориться багато, але справа в тому, що про предмет цієї розмови ніхто
нічого не знає, навіть, ініціаторка цієї «каші» не була послідовною в своїх
виступах та коментарях. Беручи участь в розмовах, перепалках, спостерігаючи
такі дискусії з боку, розумієш, що зараз ця тема всіх мешканців Варвинщини
розділила на три частини:
1.
варвинчани, які негативно ставляться до експерименту
в силу різних обставин, боязні втратити роботу; не сприйняття того, що для
вирішення елементарного питання прийдеться їхати до Прилуки (візьміть до прикладу
БТІ), або так як я, не сприймаю таку реформу перш за все у зв’язку з тим як її
проводять, утаємничено, не публічно, приховуючи якісь обставини;
2.
варвинчани, які сприймають можливий
пілотний проект припускаючи, що можливо реформа має позитивні моменти і вони
вагомі;
3.
і варвинчани, які хочуть пілотного
проекту (серед них звичайно і Саверська-Лихошва, і єдиним їхнім аргументом є
те, що під експеримент дадуть гроші, ви розумієте, дадуть ГРОШІ!!! І очі по 8
копійок!
В
кожного з них є свої міркування, аргументи та якісь висновки, але… Для того щоб
про щось дискутувати потрібно знати суть питання, хоча б приблизно, лише так
можлива якась дискусія й знаходження спільної мови. Та сьогодні суті питання на
теренах району практично ніхто не знає, тому в таких умовах ніякої дискусії та
результату не буде. Цей допис буде спробою розпочати таку публічну дискусію.
На
сьогоднішній час існує лише один документ, що стосується цієї потрійної
реформи. Це розпорядження Кабміну від 01 квітня про схвалення «Концепції
реформування місцевого самоврядування». Другий пункт розпорядження зобов’язує
Мінрегіон разом з виконавчими органами та органами самоврядування підготовити
плани приведення Концепції до дії протягом трьох місяців. Пройшло вже два
місяці, а ми всі разом, громадськість, не вносили й не пропонували ніякого
свого бачення, хоча типу «наша» представниця відвідує зібрання при голові
облради.
Концепція це сукупність загальних уявлень
про реформу та напрямки їх реалізації, це документ більш декларативний. Але
якщо ті напрямки та уявлення буде покладено в основу законодавчих актів то
положення Концепції почнуть реалізовуватися. Кожен хто цікавиться, куди ж нас
хочуть завести керманичі повинен прочитати цей документ, він не об’ємний. Нижче
я спробую викласти власне розуміння положень Концепції. Як на мене, зараз ті,
хто агітує за пілотний проект мають життєву позицію, яка ґрунтується на
принципі «А мене все встраює», бо аналізуючи цей доленосний документ
складається враження, що готують для нас зачистку території від нас же самих, а
їх встраює навіть це.
На початку Концепції після статистичних
матеріалів про суб’єкти самоврядування в Україні, йде мова про причини, які й
викликали потребу в проведенні реформи самоврядування серед основних хотілося б
виділити:
- складна
демографічна ситуація у більшості територіальних громад (старіння населення,
знелюднення сільських територій та монофункціональних міст);
-
нерозвиненість форм прямого народовладдя, неспроможність членів громад до
солідарних дій, спрямованих на захист своїх прав та інтересів, у співпраці з
органами місцевого самоврядування і місцевими органами виконавчої влади та
досягнення спільних цілей розвитку громади;
- корпоратизація органів місцевого
самоврядування, закритість і непрозорість їх діяльності, високий рівень
корупції, що призводить до зниження ефективності використання ресурсів,
погіршення інвестиційної привабливості територій, зростання соціальної напруги;
- відсторонення місцевого самоврядування від вирішення
питань у сфері земельних відносин, посилення соціальної напруги серед
сільського населення внаслідок відсутності повсюдності місцевого самоврядування.
Так безперечно важко не погодитися з такими твердженнями про причини
важкого стану в регіонах по всій Україні, але пункти Концепції, де описано
шляхи та засоби подолання цих причин важко назвати позитивними чи вдалими,
нижче спробуємо проаналізувати це.
Перш за все при аналізі Концепції потрібно усвідомити, що ініціатори
цієї затії, збираються проводити потрійну реформу одночасно, такий собі три в
одному: адміністративну, територіальну та реформу місцевого самоврядування.
Настільки це є доречним чи доцільним, чи доступним важко сказати, але те що це
є надскладним та ще в сучасній ситуації це є беззаперечним.
Стосовно адміністрування територій планується трирівнева система:
- громада;
- район;
- область.
Нас по суті найбільше цікавить громади, як саме вони будуть
об’єднуватись, так як це безпосередньо нас зачіпає. І тут вже з’являється
територіальний чинник. Концепція так означує параметри за якими буде об’єднано
територію громади:
територія
адміністративно-територіальної одиниці базового рівня визначається з
урахуванням доступності основних публічних послуг, що надаються на території
громади (час прибуття для надання швидкої медичної допомоги в ургентних
випадках та пожежної допомоги не має перевищувати 30 хвилин).
Хочу наголосити, що ця норма є єдиним кількісним показником для
створення громад, інших Концепція не передбачає, балачки про кілометри, кількість населення і
таке інше нічим ще не підкріплені.
Припустимо що громада створилася згідно таких параметрів, що ж має
забезпечувати орган самоврядування такої громади, як існувати? Концепція
говорить про наступне:
На кожному рівні адміністративно-територіального устрою функціонують
відповідні органи місцевого самоврядування та органи виконавчої влади:
на базовому рівні - сільська, селищна, міська ради та їх виконавчі органи,
представництва (представники) окремих органів виконавчої влади;
і стосовно повноважень таких органів:
Органам місцевого самоврядування
базового рівня надаються повноваження відповідно до їх кадрового, фінансового,
інфраструктурного потенціалу та ресурсів на новій територіальній основі.
Основними повноваженнями органів
місцевого самоврядування базового рівня є забезпечення:
- розвитку місцевої інфраструктури, зокрема доріг, мереж водо-, тепло-,
газо-, електропостачання і водовідведення, інформаційних мереж, об’єктів
соціального та культурного призначення;
- вирішення питань забудови території (відведення земельних ділянок,
надання дозволів на - будівництво, прийняття в експлуатацію будівель);
- надання житлово-комунальних послуг (централізоване водо-, теплопостачання
і водовідведення, вивезення та утилізація відходів, утримання будинків і
споруд, прибудинкових територій комунальної власності);
- розвитку культури та фізичної культури (утримання та організація роботи
будинків культури, клубів, бібліотек, стадіонів, спортивних майданчиків);
Структурні підрозділи
територіальних органів центральних органів виконавчої влади на базовому рівні
надаватимуть послуги з:
- соціального захисту населення (виплата пенсій, субсидій, компенсацій,
забезпечення надання пільг);
Апологети реформи говорять про можливості та прихід грошей, але саме те,
що викладено вище, чітко дає нам зрозуміти, що мова йде не про можливості, які
впадуть на нас як манна небесна, а про відповідальність та про обов’язки, що
постають з цих пунктів Концепції. Тож для громади поряд з властивими питаннями
комуналки, освіти та медицини, постають питання охорони правопорядку, гасіння
пожеж, забезпечення соціальної сфери, налагодження пасажирських перевезень. Тобто
відповідальність зростає, відповідно зростає й бюджет витрат на ці всі сфери.
Окрім цього варто зупинитись окремо на питанні медицини: Концепція передбачає,
що в громадах є лише заклади швидкої медичної допомоги, первинної охорони
здоров’я, з профілактики хвороб. Тобто лікарні на території громади не буде, і
питання стоїть не у фінансуванні, а в принципі побудові медичної інфраструктури
в залежності від рівня адміністративно-територіальної одиниці. Також вище
згадані пункти Концепції нічого не говорять про доступ до захисту своїх прав та
свобод, тобто ніякої мови про структуру судової влади на місцях, а це є
особливо важливо. Невже члену громади для відстоювання своїх прав прийдеться
їхати до Чернігова.
Окрім цього Концепція не пропонує ніяких принципів та можливостей
розпоряджатися земельними ресурсами громадам на своїй території. А цей ресурс є
найбільш вагомий зараз в нашій країні.
Якщо говорити про район, то таке утворення взагалі не зрозуміло для чого
створене в даній Концепції. Адже органи самоврядування в районі відповідають
лише за:
- виховання та навчання дітей у школах-інтернатах загального профілю;
От і весь район, решта повноважень віднесено до компетенції обласного
рівня. При цьому Концепція не передбачає скорочення таких установ як
адміністрації, вони діють поряд з органами місцевого самоврядування. Концепція
взагалі не пропонує ніяких проміжних етапів проведення реформи. Наприклад,
ліквідацію адміністрацій, впровадження прозорості державних реєстрів, як
наслідок спрощення надання адміністративних послуг, і як наслідок очікувана
фінансова економія, а вже потім розмова про територію та повноваження місцевого
самоврядування всіх рівнів.
Натомість нас очікує от така реформа.
Говорять про проблеми, а шляхи вирішення запропоновані в Концепції їх тільки
поглиблюють. Говорять про децентралізацію, а кроки в реформі тільки централізують
повноваження та важелі впливу. Середній рівень системи самоврядування на базі
районів, взагалі, нівельований. Поряд з цим висування депутатів на вибори до
місцевих рад районів та областей лише від політичних партій остаточно
централізує вплив на прийняття рішень на місцях. Об’єднання населених пунктів в
громади викличе поглинання територій, знищення найменших сіл, а як наслідок
вимирання цілих населених пунктів. Тому як висновок напрошується одне – дана
реформа це зачистка територій України від українців, і повна суцільна
централізація влади, недарма дана Концепція готувалася ще урядом Януковича, а
його падєльнікі з «Батьківщини» поспішають його втілити в життя.
27.05.2014
Депутат Варвинської селищної
ради
Павленко Дмитро
Важко не погодитись з такими аргументами автора. Разом з тим необхідно негайно відмовитись від такої вакханалії, можливо навіть шляхом збору підписів від людей.
ВідповістиВидалитиУточнюю: "шляхом збору підписів дебілів від олігофренів".
ВидалитиЗбір підписів проти С-Лихошви започатковувати негайно, можливо на віче.
ВідповістиВидалитинарод, влада фактично не помынялась, шо було те іє, то невже ви думаєте вони вам шось хороше зроблять? ага, держіть карман ширше ))) думаю вони для початку кинуть грошенят під пілотку для затравки, а тоді пізніше ви відчуєте всю повноту різноколірних благ від влади)) я розумію деяких поборників пілотки - їм то що, вони у нашому стаціонарі не лікуються і сучечки, їхні у нашому роддомі не родять, ім би бабла урвать. а ви батраки кому треба? будете баб своїх родить у прилуцьку родильню возить і самі лікуваться там будете, бо пілотним проектом не передбачений стаціонар у варві - тільки поліклініка - як вам така перспектива? думаю там ще багато чого цікавого вилізе.. а може й не вилізе, парашенко зільє москві україну, і будуть ваших баб чечени.. а вас як свиней різать.. як ось тут - http://www.liveleak.com/view?i=364_1387563889
ВідповістиВидалити