Початок нового року – це традиційний час для підбиття підсумків минулого року і планування нових сміливих завдань на майбутнє.
Саме цей принцип узяли на озброєння в «Центрі розвитку місцевого самоврядування» у Чернігівській області та влаштували прес-конференцію для журналістів, на якій розповідали про те, як упродовж 2018 року впроваджувалась на Чернігівщині реформа децентралізації. Йшлося про досягнення, якими пишаються, а також про труднощі та виклики, що виникають на шляху реформування.
Цікава інформація
Процес добровільного об’єднання громад
триває вже четвертий рік, а реформа від прийняття концепції – п’ятий. За
словами директора «Центру розвитку місцевого самоврядування» у Чернігівській
області Ірини Кудрик, упродовж згаданого часу принцип добровільності об’єднання
громад спрацював як своєрідний каталізатор для найбільш ініціативних,
найсміливіших людей, для тих, хто вірить і хто хоче змін, мріє змінити країну,
в якій він живе, на таку країну, в якій він хоче жити.
Тож за темпами
реалізації реформи децентралізації Чернігівщина не пасе задніх в державі, радше
навпаки – тримається в лідерах.
«У 2015 році стартували, тоді було створено 5
ОТГ, у 2016-му – ще 11. А найбільш продуктивним і кількісно успішним видався
2017 рік. Тоді в області було утворено 21 громаду. У 2018-му підштовхувати
громади до об’єднання стало складніше, бо найбільш ініціативні вже встигли це
зробити. Але завдяки об’єктивним результатам реформи процес просувається. У
2018-му допомогли об’єднатися п’ятьом ОТГ. Три з них у Чернігівському районі –
це Киїнська, Новобілоуська та Хмільницька громади. Створено Борзнянську громаду
й Озерянську ОТГ у Варвинському районі, відбувалося приєднання сіл до міст
обласного значення. Відбувалося і приєднання сіл до створених громад Тим часом
новостворені громади чекали виборів у 2018 році, але через воєнний стан вони не
відбулися. Тож процес їх інституалізації наразі не відбувся, і вони не отримали
належних їм ресурсів. Водночас прикро, що процесу об’єднання не ініціювали
Ріпкинська і Бахмацька громади», – зазначила Ірина Кудрик.
До речі, найбільша
громада на Чернігівщині – Ніжинська. До того ж, у перспективі приєднання до неї
ще кількох сіл.
Економічні аспекти
Навіть
противники реформи не можуть ігнорувати того, що життя в громадах після
об’єднання суттєво змінилося на краще. Передусім це стосується соціальних
закладів, дитсадків і шкіл, працівники і вихованці яких не можуть нарадуватися
відремонтованим приміщенням і новому інвентарю. А прості люди помічають, як у
їхніх давно забутих Богом селах і селищах почали ремонтувати дороги,
встановлювати вуличне освітлення чи будувати важливі об’єкти.
«В ОТГ дохід на
одного мешканця – приблизно шість тисяч на рік. У необ’єднаних територіях – до
тисячі гривень на рік на одного жителя. То ж чому голови виступають проти
об’єднання, якщо доходи до бюджету збільшаться у кілька разів. Яка інша
мотивація, окрім особистої, тут може бути?», – запитує Олександр Мельник,
радник із питань місцевих фінансів «Центру розвитку місцевого самоврядування» в
Чернігівській області.
Також він наголосив, що у 2018 році всі 39 громад, які
перебували на прямих міжбюджетних відносинах із державним бюджетом є
повноцінними і фінансово спроможними.
«І хоч би що там хто казав. Різниця лише
в тому, що всі громади різні з різними стартовими умовами. Зростання надходжень
до місцевих бюджетів відбулися всюди, але у кожній громаді свій відсоток», –
пояснив Олександр Мельник.
До речі, райдержадміністрації і їхній рівень
керування він порівняв із хоспісом, де люди доживають без жодних перспектив. А
новостворені громади – це діти, якими треба опікуватися.
Ішлося на зустрічі і
про негативні моменти.
«У 2018 році Чернігівщина стала піонером у негативному
плані. Є таке джерело фінансування – додаткова дотація на утримання закладів
освіти і охорони здоров’я. Тобто держава передбачає на утримання медицини й
освіти кошти, що не перекриваються освітньою та медичною субвенцією. Ця сума
становить понад 500 мільйонів на область.
У 2017 році ці кошти розподілялися
для кожної ОТГ пропорційно і за певною формулою, яка вираховує чисельність
населення. У 2018 році ці гроші зайшли на обласну раду і там загубилися. Тож
більшість коштів забрали в ОТГ, натомість громади отримали по 10 чи 15
відсотків сум коштів, перерозподілених облдержадміністрацією. Тобто у кожного
мешканця громади облдержадміністрація забрала 500 гривень і передала туди, де
громади не створені. Тобто тим, хто нічого не робив для того, щоб реформуватися
й оптимізувати свої видатки. Це комуністичний принцип: від кожного – по
можливостях, кожному – за потребою. За цим принципом діяв департамент фінансів
ОДА в 2018 році. І під відповідними документами стоять підписи двох людей –
Валерій Куліч, Юлія Свириденко», – розповів пан Мельник.
Велику загрозу
фахівець вбачає в тому, що негативний досвід Чернігівщини поширюється на інші
області.
«У 2018 році Чернігівська ОДА пішла ще далі. Вона почала забирати в
об’єднаних громад ще й освітню субвенцію. Кількома розпорядженнями Кабінету
Міністрів, ініційованими ОДА, в майже 10 ОТГ вилучена освітня субвенція.
Бюджетним кодексом України передбачено: якщо орган місцевого самоврядування
вживає заходів для зменшення видатків у напрямі освіти, то зекономлений залишок
у наступний рік іде на покращення матеріальної бази освітніх закладів. Тобто Бюджетним кодексом закладена мотивація: заощаджуй – і ми тобі залишимо ці
гроші. Натомість у 2018 році у тих, хто зекономив, забрали та передали тим, хто
не економив. Знову спрацював комуністичний принцип. Така пошесть уже
поширюється у Вінницькій області», – зазначив Олександр Мельник.
Із турботою
про людей
Ірина Кудрик розповіла, що на території, охопленій реформою, в
громадах, які отримали нові можливості та реалізують їх, живуть майже 40%
населення області. Приблизно 10% населення живуть у містах обласного значення,
що приєднали до себе сільські громади. Йдеться про Новгород-Сіверський і Ніжин. Тож уже маємо 50%. І до цього ми додаємо 30% жителів двох великих міст –
Чернігова і Прилук, – які фактично користуються всіма преференціями від
фінансової децентралізації всі ці роки, але наразі не поширюють ці здобутки на
прилеглі території. Але жителі цих міст насправді відчувають на собі
децентралізаційні переваги – ходять відремонтованими й освітленими вулицями, а
також бачать, як на краще змінюються школи та дитячі садки.
Тож разом понад 80%
населення Чернігівщини живуть у громадах, де є нові можливості. І де самі люди
можуть ефективно впливати на реалізацію цих можливостей.
«А 20% людей сьогодні
свідомими управлінськими рішеннями очільників сільських, селищних і міських рад
позбавлені можливостей опинитися в умовах покращення якості життя. І вважаю, що
тут має йтися саме про персональну відповідальність представницьких органів і
їхніх керівників перед своїми людьми за те, що сьогодні вони поки гальмують і
не дають можливості своїм людям відчути всі переваги об’єднання. Шкода, що
втраченим можливостям уже три роки. А доганяти завжди важко. Ті, хто прийдуть
до об’єднання в адміністративний спосіб, будуть у гірших стартових умовах, ніж
ті, хто працює від самого початку», – зауважила насамкінець зустрічі Ірина
Кудрик.
Як бачимо, реформа децентралізації успішно реалізовується, і не бачити
її переваг може хіба що людина, яка керується лише якимись своїми незрозумілими
мотивами. Та, попри всі встромляння палиць у колеса хитрими чиновниками,
позитивні зміни в країні не спинити. На життєспроможність реформи вказує саме
життя.
Немає коментарів:
Дописати коментар